8 manieren om computervermoeidheid tegen te gaan

 

Kijken naar een beeldscherm zou heel slecht zijn voor onze ogen. We zouden sneller slechte ogen krijgen, het risico op staar vergroten en minder goed in slaap kunnen komen. Computervermoeidheid is daarmee dan ook een grote klacht geworden, met name bij kantoorwerkers. In het aantal personen met het Computer Vision Syndroom (CVS) is dan ook een stijgende lijn te zien. Echter zijn er enkele manieren om het risico op het CVS te verminderen. Wij lichten ze uit in dit blog.

  1. Onderga een oogonderzoek

Als je een kantoorbaan hebt, of om andere redenen vaak in aanraking komt met beeldschermen, is het verstandig om eens per jaar een oogonderzoek te laten uitvoeren. Een oogarts kan precies inschatten hoe het met uw ogen gesteld is en kan op basis daarvan bepalen wat uw werkafstand van een beeldscherm moet zijn.

  1. Zorg voor de juiste verlichting

Op een werkplek is het belangrijk om de juiste verlichting te hebben. Voldoende buitenlicht is essentieel voor je ogen, dus een werkplek bij het raam is het meest gunstig. Fel licht kan echter ook voor spanning van de ogen zorgen. Vermijd dus TL-buizen en te veel verlichting. Staande lampen en kaarslicht met gematigd licht is beter voor de ogen en voorkomt tevens hoofdpijn.

  1. Zorg voor een LCD-scherm

Als u nog gebruik maakt van een ouderwets computerscherm, investeer dan in een nieuw scherm. LCD-schermen zijn gemakkelijker voor de ogen en hebben meestal een antireflecterend oppervlak. Ouderwetse schermen flikkeren daarentegen vaak wat tot vermoeidheid van de ogen leidt. Hoe hoger de resolutie van een scherm, hoe beter dit is voor uw ogen.

  1. Zorg voor voldoende afstand

Het is erg belangrijk om voldoende afstand van je scherm te houden, om vermoeidheid van de ogen te voorkomen. Wat daarbij kan helpen is kiezen voor een relatief groot scherm, zodat je je minder erg hoeft in te spannen.

  1. Pas de instellingen aan

Wanneer u de instellingen op uw computer juist heeft ingesteld, kan dit oogvermoeidheid tegengaan. De helderheid kunt u het beste aanpassen zodat het overeenkomt met uw omringende werkruimte. Het scherm moet daarbij niet als een lichtbron worden gezien maar ook niet als een grijs, donker vlak. Zorg daarnaast voor een prettig leesbare lettergrootte waarvoor u zich niet te veel hoeft in te spannen.

  1. Knipper!

Het is erg belangrijk om bewust te knipperen tijdens werktijd. Knipperen bevochtigt je ogen om uitdroging en irritatie te voorkomen. Wanneer je naar een beeldscherm kijkt, knipper je vaker met geïrriteerde ogen tot gevolg. Zorg dus dat je gedurende de dag genoeg knippert. Ervaar je toch droge ogen? Wellicht kunnen kunstmatige tranen uitkomst bieden.

  1. Train je ogen

Een grote oorzaak van computervermoeidheid is het staren naar je beeldscherm. Om dit risico te verminderen is het belangrijk om regelmatig weg te kijken van uw scherm. Dit kan je trainen volgens de 20-20-20 regel. Dit houdt in, dat je om de 20 minuten voor minimaal 20 seconden naar een object op afstand (van minimaal 20 feet) moet kijken.

  1. Pauzeer

Om het risico op het CVM en op hoofdpijn, nek- en rugklachten te voorkomen is het belangrijk om regelmatig een pauze in te lassen. Neem meerdere korte pauzes gedurende de dag en kijk tijdens deze pauzes bewust naar iets anders dan een scherm. In de pauze je telefoon checken is dan ook geen goed idee!

Door de digitalisering gaan de ogen van Nederlanders enorm achteruit. Wanneer u deze tips oploopt, heeft u een aanzienlijk kleinere kans om het Computer Vision Syndroom te krijgen.