Aangepaste openingstijden feestdagen.
Onze kliniek is gesloten van 25 december t/m 1 januari 2024. Gedurende deze periode zijn we niet bereikbaar voor reguliere oproepen of het inplannen van afspraken. Voor spoedgevallen blijft onze spoedlijn beschikbaar. Fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar gewenst!
Blog overzicht

Dit is waarom roken slecht is voor je ogen

Dat roken slecht voor je is, is waarschijnlijk niks nieuws. Van tabak kan je de meest vreselijke ziektes krijgen. Steeds meer mensen besluiten dan ook te stoppen met roken. Het is dan ook al weer het meest populaire goede voornemen. Wat veel mensen niet weten, is dat roken ook erg schadelijk is voor onze ogen. In dit blog lees je waarom.

Blind worden van roken

Wist je dat rokers een vier keer zo grote kans hebben om op oudere leeftijd blind te worden, dan mensen die niet roken? Het risico op maculadegeneratie op oudere leeftijd wordt bij rokers zelfs verdubbeld. Dit is een oogaandoening waarbij het centrum van het netvlies wordt aangetast wat kan leiden tot blinde vlekken. Maculadegeneratie is de belangrijkste oorzaak van permanent gezichtsverlies. Roken kan dus letterlijk blind maken.

Roken en staar

Rokers die twintig of meer sigaretten per dag roken verdubbelen tevens hun kans op de vorming van staar. Dit is een aandoening waarbij zich een wolk op de lens van het oog bevindt wat wazig licht veroorzaakt. Dit kan evalueren tot volledige blindheid. Hoe meer je rookt, hoe groter de kans op vorming van deze aandoening.

Rokers hebben naast staar en maculadegeneratie een verhoogd risico op uveïtis. Dit is een ontsteking van het middelste gedeelte van het oog. Deze ontsteking kan resulteren in een ernstige oogziekte wat op den duur kan leiden tot volledige blindheid.

Meeroken en ziektes

Ook wanneer je samenleeft met een roker of vaak meerookt met mensen heb je een verhoogd risico op een van deze aandoening. Meeroken is voornamelijk gevaarlijk voor kinderen. Veel kinderen lijden dan ook aan oogziektes als gevolg van meeroken. Zo is het risico op de ontwikkeling van allergische conjunctivitis of een ontstoken bindvlies 20% groter bij kinderen die worden blootgesteld aan tabaksrook. Roken tijdens de zwangerschap verhoogd de kans bij kinderen op scheelzien en slechte ogen daarnaast ook aanzienlijk.

Het goede nieuws is, dat stoppen met roken het risico op bovenstaande ziektes aanzienlijk verminderd. Voor het hebben van gezonde ogen is het dan ook zeer belangrijk om niet te roken. Nog een extra reden om je dit jaar aan je goede voornemens te houden, mocht je roken.