Dit is hoe je je ogen zo gezond mogelijk houdt

Met je ogen moet je nog je hele leven doen. Belangrijk is dan ook dat je goed voor je ogen zorgt. Met een aantal praktische tips zorg je ervoor dat je je ogen in conditie en gezond houdt. Deze handigheden kunnen namelijk al het verschil maken en zichtproblemen op latere leeftijd verminderen of zelfs voorkomen. Je leest de tips in dit blog.

Kijk niet te lang naar schermen

De wereld digitaliseert en waarschijnlijk spendeer ook jij een groot deel van de dag met het kijken naar schermen. Is het niet je smartphone, dan is het wel de televisie of je computer. Vaak wordt beweerd dat de straling van deze schermen schadelijk is voor je ogen. Dat is niet het geval. Wel maakt het je ogen vermoeid en droog. Daarom is het belangrijk om regelmatig even weg te kijken van je scherm. Een handig hulpmiddel hiervoor is de Amerikaanse 20/20/20-regel. Kijk iedere 20 minuten, gedurende 20 seconden minstens 6 meter (20 voet) in de verte. Ook kun je ervoor kiezen om je ogen 20 seconden te sluiten.

Als we naar een computer kijken knipperen we vaak wel de helft minder dan normaal. Ook dit zorgt ervoor dat je ogen vermoeid raken. Belangrijk is dat je computerscherm 50 tot 70 centimeter van je af staat, net onder ooghoogte. Je computer kun je het beste schuin tegenover het raam plaatsen. Dit is de beste positie voor je ogen.

Eet gezond

Gezonde voeding is niet alleen belangrijk voor een gezond lichaam, maar ook voor gezonde ogen. Zo helpt het de veelvoorkomende oogaandoening leeftijdgebonden maculadegeneratie (LMD) tegen te gaan. Zorg er daarom voor dat in je dieet veel groente, fruit en vis voorkomt.

Daarnaast zijn voedingsmiddelen die de bloedcirculatie bevorderen goed voor het hart, de ogen en het zicht. Voorbeelden van deze producten zijn citrusvruchten, groene bladgroenten en volkoren producten. Ook voedingsmiddelen die rijk zijn aan zink zijn goed voor de ogen. Denk hierbij aan noten, wortelen, tomaten, spinazie en maïs.

Bescherm je ogen

Uv-straling verhoogt het risico op een oogaandoening. Zonder goede bescherming kan te veel zonlicht zelfs leiden tot blijvende schade aan je ogen. Belangrijk is dan ook dat je een zonnebril met een UV-filter draagt. In dit blog lees je meer over wat de zon met je ogen kan doen.

Ook moet je ervoor zorgen dat je je ogen te allen tijde beschermt tegen losvliegend vuil of spetteren van vloeibare stoffen. Zeker wanneer deze chemisch zijn. Belangrijk is dan ook om een veiligheidsbril te dragen wanneer de situatie erom vraagt. Ook bij balsporten als honkbal, basketbal en racketsporten is het belangrijk om je ogen te beschermen. Dit kun je bijvoorbeeld doen om een speciale sportbril te dragen.

Maak je ogen goed schoon

Om je ogen gezond en in conditie te houden is het belangrijk dat je ze goed schoon houdt. Was ze dagelijks goed zodat eventueel vuil eruit kan. Zeker voor vrouwen is het belangrijk om ’s avonds goed je oogmake-up te verwijderen en je ogen te reinigen. Doe je dit niet, dan kan dit nare infecties tot gevolg hebben. Ook is het belangrijk om oogmake-up iedere drie maanden te vervangen. Oogmake-up is namelijk een echte broeiplaats voor bacteriën. Daarom raden wij ook af om proefverpakkingen in winkels te gebruiken om eventuele infecties te voorkomen.

Naast dat je je ogen goed schoon moet houden, is het ook belangrijk dat je eventuele contactlenzen hygiënisch houdt. Dit betekent: was je handen voordat je aan je ogen of lenzen komt, gebruik voor de lenzen alleen geschikte reinigingsmiddelen en maak je lenzenbakje na gebruik schoon en droog. Vervang deze ook regelmatig.

Leef gezond

Ook voor je ogen is een gezonde levensstijl van cruciaal belang. Zorg dus voor gezond eten en voldoende beweging. Lichaamsbeweging zorgt voor een goede bloedvoorziening in het netvlies. Voldoende beweging helpt je ogen gezond te houden. Voor een gezonde levensstijl is het ook belangrijk dat je niet rookt. Roken verhoogt onder andere de kans op staar en maakt je ogen erg droog. Door de schadelijke stoffen in tabak bouw je plaque op in je bloedvaten en verzwak je ze. Dit verhoogt de kans op hartaandoeningen en beschadiging van het netvlies. Wanneer je stopt met roken maak je dit risico weer kleiner.

Laat je ogen onderzoeken

Ook wanneer je geen bril of lenzen draagt is het belangrijk om eens in de zoveel tijd je ogen te laten onderzoeken. Zo heb je eventuele oogaandoeningen vroeg in de gaten en kan je het goed behandelen. Ook wanneer je klachten hebt wat betreft je ogen kun je het beste langsgaan bij een arts. Doe dit zeker wanneer je last hebt van een zwelling, wazig zien, donkere vlekken, gevoeligheid voor licht, lichtflitsen voor de ogen.

Wel kun je jeukende of rode ogen goed zelf behandelen met een koud kompres of oogdruppels. Als je het gevoel hebt dat er iets in je ogen zit kun je ze goed schoonmaken met steriel water. Dit is gekookt water wat daarna afgekoeld is.