Klachten & Verbeterformulier voor patiënten

Klachten

We doen ons uiterste best om goede zorg te bieden. Toch kan het zijn dat u niet volledig tevreden bent over de behandeling of bejegening. Uw opmerking of klacht is voor ons van belang. Op basis van de Wet cliëntenrechten zorg (Wcz) heeft Visus Oogkliniek twee klachtencommissies, die klachten van patiënten onderzoekt en er een uitspraak over doet. Dat is in eerste instantie de interne commissie en in tweede instantie de externe commissie. De externe commissie behandeld klachten alleen nadat zij is beoordeeld door de interne commissie. Het advies c.q. de aanbevelingen van de interne commissie naar aanleiding van een klacht gelden voor de directie als een zwaarwegend advies. Het oordeel van de externe commissie over de (on)gegrondheid van een klacht is voor de directie bindend.

Enerzijds helpen klachten ons om de zorgverlening te verbeteren, anderzijds vinden wij het analyseren van klachten belangrijk omdat de tevredenheid van u als patiënt bij ons hoog in het vaandel staat. Middels dit digitale formulier bieden wij u de mogelijkheid om uw klacht of suggestie aan ons door te geven. Indien u het wenst kunt u uw klacht ook direct per mail naar klacht@visusoogkliniek.nl toesturen of schriftelijk via de balie bij ons indienen. Indien nodig, kunnen onze medewerkers van de balie u ondersteunen met het invullen van het formulier. 

Onderaan deze pagina treft u onze klachtenfolder aan en tevens het geldende reglement van de klachtencommissie.

Indien u binnen 1 week na het indienen van uw klacht geen ontvangstbevestiging van de interne klachtencommissie heeft ontvangen, dan verzoeken wij u vriendelijk om contact op te nemen met de assistentes van Visus Oogkliniek via het algemene telefoonnummer 0800-0088. 

Het streven van de interne klachtencommissie is dat u binnen 2-6 weken een inhoudelijke reactie ontvangt op uw klacht.

Klachtenfolder - geldig vanaf 2015
Reglement klachtencommissie - geldig vanaf 2016

Geschillen

De klachtencommissies doen geen uitspraken over geschillen, maar wel over zaken omtrent de aangeboden laagste prijsgarantie en 100% zicht of geld-terug-garantie na de behandeling. In geval van geschillen kunt u als patiënt aankloppen bij de onafhankelijke Geschillencommissie van ZKN. Visus Oogkliniek is als volwaardig lid van ZKN (sinds juni 2016) aangesloten bij deze geschillencommissie en voldoet daarmee aan de eis van het Ministerie van VWS. Nadere informatie over ZKN en de geschillencommissie treft u op: www.zkn.nl/consumenten/over-zkn/geschillencommissie/.

De Geschillencommissie van ZKN is er voor zaken waarbij u niet uitkomt met de klachtencommissies van Visus Oogkliniek. De Geschillencommissie kan dan een beslissing vellen over zaak en/of personenschade die betrekking hebben op de totstandkoming of de uitvoering van een gesloten overeenkomst. Dit kan tot een bedrag van maximaal € 25.000,--.

De Geschillencommissie controleert altijd eerst of het geschil bij de kliniek bekend is en of deze bij de klachtencommissie is voorgelegd. Indien dat het geval is, wordt het geschil in behandeling genomen. Er volgen verschillende stappen in de procedure, met uiteindelijk (als het zover komt) de zitting met bindende uitspraak. De behandelkosten zijn voor de kliniek (ongeacht de uitspraak). Bij de aanvang van een geschilprocedure is de klagende cliënt een klachtengeld verschuldigd.

De Geschillencommissie brengt een bindend advies uit of bevordert een schikking tussen de cliënt en de zelfstandige kliniek. Daarnaast kan het zijn dat de kliniek verplicht wordt de schade voor de client te vergoeden. Vertegenwoordiging (advocaten) voor de geschillencommissie is niet noodzakelijk. De geschillencommissie biedt hiermee een laagdrempelige rechtsgang die geschillen tussen cliënten en klinieken op een goedkope, snelle en eenvoudige manier uit de wereld kan helpen. Uitspraken van de geschillencommissie kunnen nog wel aan de rechter worden voorgelegd, maar de verwachting is dat die ze alleen nog marginaal en niet meer inhoudelijk zal toetsen.
 

Patiëntveiligheid en uw participatie: denkt u mee?

Binnen onze kliniek wordt veel aandacht besteed uw (patiënt)veiligheid. Wij doen er alles aan om de veiligheid in onze kliniek te optimaliseren en onnodige schade voor u als patiënt te voorkomen. U bent in onze kliniek een onmisbare schakel om dit te signaleren. Indien u het vermoeden hebt dat er iets fout gaat tijdens uw behandeling, vragen wij u dit direct te melden aan uw behandelaar.

In ons veiligheidsbeleid willen wij graag u als patiënt betrekken. Wij vragen u daarom om alles wat u tijdens uw bezoek en behandeling(en) opvalt op het gebied van veiligheidsrisico’s,  bij ons te melden. Dat kan op alle vlakken zijn bijvoorbeeld uw behandeling, medicatie, dossier, privacy van gegevens, hygiëne, infectiebestrijding, schoonmaak, brandveiligheid, gebouwinrichting en informatieverstrekking.

Uw reactie is voor onze directie waardevolle informatie, waarmee uw veiligheid verbeterd kan worden. Middels dit digitale formulier kunt u uw reactie aan ons doorgeven. Uw melding wordt door ons geregistreerd en geëvalueerd. Waar mogelijk zullen wij maatregelen treffen om risico’s te verkleinen of weg te nemen. Indien u een reactie hierop wenst te ontvangen, vragen wij u uw e-mailadres en/of telefoonnummer te vermelden en dit aan te geven in het opmerkingenveld.   

1Algemene gegevens:
2Selecteren wat van toepassing is:
3Voorval waar het betrekking op heeft:

4Beschrijving van de klacht / suggestie:
Maak een gratis afspraak
Laat uw gegevens achter en wij bellen u terug
Bedankt voor uw afspraakaanvraag. We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.
Vraag de gratis brochure en DVD aan
Kom op uw gemak alles over ooglaseren te weten