Dít moet je eten voor gezonde ogen

Dat goede voeding essentieel is voor onze gezondheid, is algemeen bekend. Maar met het eten van de juiste voedingsstoffen houd je ook je ogen in de juiste conditie. Met goede voeding kan je dan ook infecties buiten de deur houden en zelfs achteruitgang van de ogen tegengaan. Het risico op maculaire degeneratie (AMD), oftewel de achteruitgang van de ogen op latere leeftijd, neemt toe wanneer we slechte voeding tot ons nemen. Dit risico kan je verkleinen met inname van de juiste voeding. In dit blog lees je wat je het beste kan eten om je ogen gezond te houden.

Voedingsstoffen

Er zijn vier voedingsstoffen welke goed zijn om uw ogen in de juiste conditie te houden. Dit zijn antioxidanten, carotenoïden, omega-3 en mineralen. Antioxidanten vind je in vitamine A, C en E. Deze helpen bij het gezond houden van de cellen en het weefsel van het oog en gaan AMD tegen. Carotenoïden is een bepaalde antioxidant wat tevens het risico op AMD en andere chronische oogaandoeningen tegengaat.

Omega-3 zijn essentiële vetzuren welke een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van de ogen van baby’s en kinderen. Te weinig omega-3 kan leiden tot het droge ogensyndroom en ook weer AMD. Mineralen zijn van essentieel belang om uw lichaam te helpen met het opnemen van voedingsstoffen en vitaminen. Denk hierbij aan mineralen als zink en koper.

Voedingsmiddelen

Belangrijk is dan ook dat u voeding tot u neemt die veel van bovengenoemde voedingsstoffen bevatten. U vindt dit in de volgende voedingsmiddelen:

  • Bladgroenten: bladgroenten als spinazie en boerenkool zitten bomvol luteïne en antioxidanten. Bladgroenten zijn dan ook de beste voedingsmiddelen om uw ogen gezond te houden.
  • Gekleurd voedsel: gekleurd voedsel zoals paprika, mais, kiwi, courgette, rode druiven en pompoen hebben hun felle kleur te danken aan carotenoïden. Ook andere antioxidanten vindt u veel in dit voedsel, wat erbij helpt om uw ogen gezond te houden.
  • Vis: het eten van vis is zeer geschikt om aan omega-3 te komen. Met name in zalm, tonijn en makreel vindt u de grootste hoeveelheid omega-3 vetzuren.
  • Eieren: eieren zijn zeer rijk aan luteïne en zeaxanthine. De eierdooiers zitten vol met carotenoïden, wat maakt dat eieren uitstekend geschikt zijn voor een goede conditie van de ogen.
  • Schelpdieren: in schelpdieren als oesters vindt u veel zink. Ook rundvlees, melk, kaas en brood bevatten zink.

Om je ogen gezond te houden is het aan te raden om bovenstaande voeding tot u te nemen. Uiteraard doet dit de rest van uw gezondheid ook ten goede. Eetsmakelijk!